Martinlaakson ostari osaksi Martinlaakson identiteettiä
Asiakas
Nortecon
Martinlaakson ostari
Vuosi
2020
Mitä teimme?
Brändikonsepti
Identiteetti
Graafinen suunnittelu
Tunnus
Kuvitus
Brändiopas
Tilasuunnittelu
Opastesuunnittelu
Viestintä
Valokuvat
Paavo Lehtonen
”Suuri määrä hyviä kysymyksiä, joista syntyi erinomainen idea ja lähtökohta projektillemme. Lopputulos yllätti hyvyydellään – miten tämä menikin niin täydellisesti maaliin! Perusteellinen pohjatyö liitettynä mahtavaan luovuuteen tuotti meille erottuvan ja aikaa kestävän lopputuloksen. Yhdessä tekeminen inspiroi meidät kaikki ylittämään itsemme!”
Heli Vainio, Kauppakeskuspäällikkö, Nortecon
Lähtötilanne
Martinlaakson ostari on Vantaan Martinlaaksossa sijaitseva lähiostari, josta löytyvät kaikki arjen peruspalvelut. Ostari avasi ovensa vuonna 2011 ja korvasi paikalla sijainneen vanhan ostoskeskuksen, joka oli rakas monelle paljasjalkaiselle martsarilaiselle. Ostarin haluttavuutta haluttiin parantaa erityisesti martinlaaksolaisia ajatellen. Tavoitteena oli kehittää ostoskeskusta paikaksi, joka merkitsisi jotain erityistä paikallisten sydämissä.
Ratkaisu
Martinlaaksolaisten mielenmaisemaan perehdyttiin haastattelututkimuksella. Selvisi, että Martinlaaksoa asuttavat ihan tavalliset lapsiperheet, nuoret ja eläkeläiset. Alue koettiin turvallisena ja rauhallisena paikkana, jossa vallitsee jopa kylämäinen yhteishenki.
Martinlaaksosta havaittiin puuttuvan paikka, joka toimisi tapahtumien ja kohtaamisten keskipisteenä. Ostarin brändikonseptiksi muodostui ”tuhannen tuttavan ostari” – paikka, jossa martsarilaiset kohtaavat toisiaan kahvikupin äärellä, lounaalla, hedelmähyllyjen välissä tai vaikkapa talkoissa tai eläkeläisten tansseissa! Martinlaakson tavallisuutta haluttiin vaalia kontrastina naapurikaupunginosien urbaanille sykkeelle.
Lopputulos
Ostarista päätettiin luoda lämmin ja rento paikka, jonka martsarilaiset kokisivat toiseksi kodikseen. Ostarilla kehtaa kipaista verkkareissa ja lenkkareissa, jos vaikka jauhot pääsevät loppumaan kesken kotikokkailun. Visuaalisen ilmeen pääosassa ovat persoonalliset ostokset, jotka kuvaavat Martinlaakson monimuotoista perhettä. Ostarin seinillä viilettää vauhdikas kahvikuppi, hämmästynyt retiisi ja puuhkuttava kahvakuula! Visuaalinen ilme jalkautettiin ostarin tiloihin, opasteisiin ja markkinointiviestintään.