Toissaviikolla minulla oli yksi monista tapaamisista uuden mahdollisen asiakkaan kanssa. Vaikka olemme monasti toimistolla puhuneet ja miettineet itseksemme vastuullisuuteen liittyviä asioita, asiakkaan kysymys hieman yllätti minut: ”Kerro Berry Creativen vastuullisuudesta”.
En varmastikaan pystynyt antamaan siinä hetkessä tyydyttävää vastausta. Mutta eipä hätää, kaivan meidän vuoden takaisen puolivalmiin SDG pohdiskelun ja jatkan siitä. Kun asia on hautunut mielessä, on helppo valita, mitkä SDG tavoitteet ovat lähimpänä meitä.
Kestävän kehityksen tavoitteet 9, 10, 11 ja 17 on nopeasti valittu. Kyllä, me edesautamme kestävien kaupunkien syntymistä. Varmasti edistämme tasa-arvoa ja käytämme vastuullisia kumppaneita. Yhteisöjen luominen on usein tärkeässä osassa projekteissamme. Homma jatkuu helppona: Meillä on hyviä työkaluja miettiä vaikuttavuutta, esimerkkinä vaikuttavuuden 4Y malli. Siinä vaikuttavuutta mietitään yksilön, yritysten, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta.
”Vaikka olemme monasti toimistolla puhuneet ja miettineet itseksemme vastuullisuuteen liittyviä asioita, asiakkaan kysymys hieman yllätti minut.”
Sitten yhtäkkiä muuttuu vaikeaksi: Millaisia valintoja teemme vastuullisuuden ja muiden tavoitteiden välillä? Kun valitsemme yhteistyökumppaneita, onko vastuullisuus siinä valintatekijänä? Nooh, ehkä joskus… Entä jos pitää tehdä valinta ratkaisun ekologisuuden ja visuaalisen laadun välillä, mitä valitsemme? Hmmm… Selvästikään emme joudu kovinkaan usein tekemään valtavan kipeitä valintoja vastuullisuuden eteen.
Vaikka olemme uskoakseni merkittävästi keskimääräistä vastuullisempi toimija, meillä on selvästi paljon vielä tehtävää. Onneksi meillä on tähän valmiit ja toimivat rakenteet!
Vastuullisuus mukaan starttipohjaan
Me uskomme asioiden näkyväksi tekemiseen ja tarkkaan tavoitteiden asettamiseen. Meillä on tähän hyvät ja toimivat omat työkalut ja prosessit, joten on helppoa tehdä päätös: Lisäämme projektin starttipohjaan kysymyksen vastuullisuudesta. Miten vastuullisuus näkyy juuri tässä projektissa?
Alussa vastaaminen on varmasti vaikeaa ja joskus kiusallistakin, mutta kun olemme tätä vähän aikaan tehneet, vastaaminen muuttuu helpommaksi ja kohta huomaamme olevamme vähän vastuullisempia. Otamme siis tietoisesti itsellemme vastuullisuustyökalut omaan ja asiakastyöhön käyttöömme. Voi olla, että tämän seurauksena joudumme tinkimään jostain muusta, ehkä menetämme jopa kauppoja joskus.
Mistä olet itse viimeksi tinkinyt arvojesi tai vastuullisemman toiminnan vuoksi?