Visuaalinen viestintä on kaikkea sitä, mitä näemme ympärillämme, kun katsomme mainoksia, somea, lehtiä ja nettisivuja ja näemme siellä valokuvia, kuvituksia, logoja, eri tavoin muotoiltua tekstiä ja liikkuvaa kuvaa.
Ei ole yhdentekevää, miten sisällöt tehdään nähtäviksi: miten teksti ja kuva asetellaan, millainen fontti tekstille valitaan ja miten aineisto sommitellaan eheäksi kokonaisuudeksi. Jokin näkemäsi visuaalinen elementti tai ilme yksinkertaisesti tekee suuremman vaikutuksen kuin joku toinen. Miksi?
Tässä kirjoituksessa Berry Creativen luova suunnittelija Vilma Tuominen kertoo oman näkemyksensä ja antaa vinkkejä onnistumiseen.
Luovassa suunnittelussa yhdistyvät suunnittelijan näkemys ja kokemus sekä suunnittelutyölle asetetut tavoitteet
”Ihmiset ovat tottuneet näkemään tiettyjä asioita ja yhdistämään ne johonkin merkitykseen eli konventioon. Kokemuksesta tiedän, millaiset tyylit luovat tietyn vaikutuksen. Se kuuluu suunnittelijan ammattitaitoon.”
”Joskus luova suunnittelija voi myös joutua luopumaan omista taiteellisesta näkemyksistään, mikäli ne eivät palvele asetettua tavoitetta eli luo haluttua vaikutusta kohderyhmässä.”
”Nopealla testauksella voidaan varmistaa, että luova työ on onnistunut”, kertoo Tuominen.
Visuaalisella viestinnällä ratkotaan ongelmia
”Itse haluan työskennellä graafisen suunnittelun parissa, koska visuaalisella viestinnällä voi ratkaista ongelmia. Viimeisimmässä kuvitustyössäni esimerkiksi asiakkaan haaste oli, että tämä ei pystynyt esittämään koko tuoteperhettään ymmärrettävästi ja selkeästi yhdellä kuvalla.”
”Kuvituksessa on mahdollista yhdistellä abstrakteja elementtejä toisiinsa ja esittää asioita tavalla, mihin vaikkapa valokuva ei pysty. Selkeä lopputulos vaatii toki sen, että kuvitettava asia on ensin hyvin jäsennelty. Joskus asiakas ei itse niin sanotusti näe metsää puilta, ja silloin me autamme. Ulkopuolinen näkemys voi auttaa kirkastamaan sen, mikä on oleellista.”
”Tärkeintä on viestin – esimerkiksi mainoksen, julkaisun tai kuvituksen – ymmärrettävyys. Suunnittelijan ammattitaitoa on konsultoida, miten tekstiä taitetaan ja täydennetään kuvilla. Aluksi on tärkeää ymmärtää viestin sisältö ja sen tavoite. Sen pohjalta luodaan haluttu vaikutus”, Tuominen sanoo.
Miten valita visuaalisuuden oikea tyyli?
”Vaikkapa lehtiuudistuksessa asiakkaalla voi olla selkeä tavoite: tarve saada tuote näyttämään ammatti- eikä mainoslehdeltä. Kuvilla ja muulla visuaalisuudella voidaan tällöin ohjata katsojan tai lukijan fiilistä tiettyyn suuntaan. Konventiot ohjaavat lukijoiden mielikuvia, ja imitoimalla vastaavia referenssejä saadaan aikaiseksi toivottu lopputulos.”
”Asiakkaalla voi olla eri käsitys kuin suunnittelijalla siitä, millainen esimerkiksi ammattilehden visuaaliikka on. Usein aloitammekin työn moodboard-tason luonnoksilla, joiden kautta muodostetaan yhteinen käsitys tyylistä.”
”Kuvan tarkoitus on tukea viestiä, aina! Muita sääntöjä ei oikeasti ole, vain hyväksi havaittuja käytäntöjä. Ajatellaan, vaikka, että meillä on tavoite X, ja jos tavoitteen vastaisesti tekisimmekin jotain poikkitaiteellista ja kohderyhmä ei sitä tunnista, niin haluttu vaikutus jää saavuttamatta.”
Brändin ilme herää henkiin vasta kun sitä aletaan soveltaa
”Brändiuudistuksen jälkeen asiakkaan oma sisäinen viestintätiimi tai viestinnän yhteistyökumppani alkaa soveltaa ilmettä käytännössä – esimerkiksi mainoksissa, julkaisuissa, esitteissä ja muissa sovelluksissa. Tämä on tärkeä hetki, ja itse näen, että brändin soveltaminen ja graafinen työ kannattaa aina antaa ammattilaisten käsiin. Silloin brändi pysyy ehjänä ja laadukkaana eikä brändin ydin katoa.”
Vilman vinkit: Näin varmistat, että viestilläsi on haluttu vaikutus (esim. uutiskirje, banneri tai esite)
Juttua varten on haastateltu Berry Creativen luovaa suunnittelijaa Vilma Tuomista. Vilma on koulutukseltaan graafinen suunnittelija, ja on työskennellyt Berry Creativella viisi vuotta. Vilma tekee julkaisuja, kuvituksia ja brändi-ilmeitä. Vilma ajattelee, että kauneus tekee ihmiset onnelliseksi! Tutustu Vilmaan Tekijät sivullamme.