Ilmastonmuutoksen vaikutusten konkretisointi postimerkin avulla
Asiakas
Posti
Vuosi
2016
Mitä teimme?
Postimerkki
Ensipäiväkuori
Valokuvat
Paavo Lehtonen
Art Directors Club Europe
2016, Silver Award
Vuoden Huiput
Hopeahuippu 2016
”Olemme tilanneet Berry Creativelta vuosia postimerkkejä, joilla on ollut erityisen haastava aihe. Berry Creativen innovatiivinen lähestymistapa, ekologinen vastuuntunto, työn laatu sekä sujuva yhteistyö ovat meille tilaajina tärkeitä.”
Tommi Kantola ja Petri Pohjolainen, Design Managerit, Posti Oy
Lähtötilanne
Suomen Posti halusi kunnioittaa Suomen merkittävintä kansainvälistä taiteilijaa omalla postimerkkisarjalla. Aihe oli julkaisuajankohtanaan arka, ja Postille oli tärkeää valita merkille suunnittelija joka hallitsee aiheen arkaluonteisuuden sekä siitä mahdollisesti nousevan mediakohun.
Ratkaisu
Aloitimme merkkien teon hahmottamalla mikä merkitys Tom of Finlandilla oli taide- ja kulttuurikentässä sekä homoseksuaalisessa alakulttuurissa. Tämän jälkeen valitsimme Tomin tuotannosta kuvat, jotka kertovat hänen taiteestaan oleelliset osat, mutta olisivat riittävän sopivat koko perheen katsottaviksi. Sommittelimme niistä kokonaisuuden, jossa kuvastuu Tomin ylpeys ja varmuus omasta identiteetistään.
Lopputulos
Tom of Finland -postimerkki oli ilmestyessään kansainvälinen sensaatio. Postimerkkien kysyntä kaatoi Postin verkkokaupan. Merkkiin liittyviä uutisia ja haastatteluita päätyi intialaiseen sanomalehteen, amerikkalaiseen talk show’hun sekä New York Timesin, BBC:n ja lukuisten muiden kansainvälisten valtamedioiden sivuille. Merkki vahvisti osaltaan seksuaalivähemmistöjen yhdenvertaisuutta tunnustavaa ilmiötä, johon esimerkiksi Finlaysonin Tom of Finland -lakanatkin kuuluivat. Lisäksi Tom of Finland -postimerkki toi Postille merkkiarkista Setan Asiallisen tiedon omena -tunnustuksen.