Rohkea, omaperäinen ja innostava identiteetti Keran Halleille
Asiakas
Amos Andersonin taidemuseo
Vuosi
2015–2016
Mitä teimme?
Konsepti
Art direction
Copywriting (suomi, englanti, ruotsi)
Aitojen teknisen tuotannon koordinointi
Kumppanit
Antti Tuominen, Intohimotoimisto Cassius (copywriting)
Elias Klingén (3D-taide)
Valokuvat
Paavo Lehtonen
Berry Creative
Vuoden huiput
Hopeahuippu, 2016
”Berry Creativen toteuttama työmaa-aitamme on saanut paljon kiitosta. Olen ollut iloinen siitä, miten vaivaton projekti eri vaiheineen – aidan pystytys, ylläpito ja muutokset työmaan muuttuessa – on ollut meille tilaajana. Berryläiset ovat hoitaneet käytännön asiat rakennusfirman kanssa ilman, että tilaajan on tarvinnut toimia välissä tulkkina.”
Timo Riitamaa, tiedotuspäällikkö, Amos Andersonin taidemuseo
Lähtötilanne
Amos Andersonin taidemuseo oli historiansa suurimman muutoksen edessä, kun se lähti rakentamaan Lasipalatsin alle uutta museota. Murroskohtaan liittyi epävarmuutta siitä, minkälainen uusi museo tulisi olemaan ja mikä sen suhde totuttuun museoon on. Akuuttina haasteena oli hallita odotuksia tilanteessa, missä rakennustyöt tulisivat sekoittamaan Helsingin ydinkeskustaa pitkäksi aikaa.
Ratkaisu
Lähdimme yhdessä asiakkaan kanssa kääntämään työmaan aiheuttamaa mielipahaa odotukseen tulevasta, uudesta ja jännittävästä, museosta.
Konseptoimme, suunnittelimme ja toteutimme tätä varten museon työmaa-aikaisen ilmeen sekä työmaa-aidat, joilla nostettiin odotusta museota kohtaan. Halusimme luoda työmaanäkyvyyteen todellisuuden nyrjähdyksen, joka antaa esimakua tulevan taidemuseon elämyksistä. Työmaa-aitojen teksteissä uusi Amos Rex ottaa kontaktia ja kommunikoi ohikulkijoiden kanssa jo ennen valmistumistaan. Lisäksi työmaaparakit muuntuivat tilailluusioksi, jossa leijuu 3D-kuvitettu lupaus tulevasta tilakokemuksesta.
Lopputulos
Konsepti toi uuden museon rakennusvaiheesta lähtien lähemmäksi yleisöä. Työmaa-aidat keräsivät palkintoja ja toivat paljon hyvää mieltä sekä sosiaaliseen mediaan että kaduille.