Meillä oli syyskuussa webinaari viestinnän ja strategian suhteesta. Se sai hyvää palautetta. Kiitämme siitä. Webinaaritallenteen voit katsoa täällä (webinaarin salasana on j=^?07&H) ja kirjallisen koosteen voit tilata itsellesi tästä blogista löytyvällä lomakkeella.
Me Berry Creativella uskomme, että maailma muuttuu nopeasti. Organisaatioilla on yhä enemmän tarvetta jäsentää, keitä varten ne ovat olemassa ja miksi; kenen kanssa ne kilpailevat; sekä mikä niiden erityinen etu voi olla ja miten se tehdään näkyväksi.
Itse organisaatioiden muutoksen lisäksi mediakenttä muuttuu. Yhä useampi kanava hamuaa käytössä olevia resursseja. Samalla varsinkin vanhoissa organisaatioissa on paljon perinteisiä tekemisen tapoja, joita on sisältä päin vaikea kyseenalaistaa: ”Olemme tehneet tätä lehteä aina”.
Uskomme, että on jokaisen organisaation intresseissä katsoa, mihin euronsa laittaa. Jokaisen viestinnän teon tulisi tukea strategiaa sekä tuoda mitattavaa vaikutusta, vaikuttavuutta ja arvoa niin sisäisesti kuin ulospäin.
Miten optimoida resurssit?
Mikä meidän nähdäksemme on viestinnän tekijän worst case scenario? Se, kun rahat ovat yhä tiukemmassa, ja kanavista ja sisällöistä päädytään tekemään karsintaa periaatteella ad hoc. Organisaation voima heikkenee.
Mikä taas on mielestämme viestinnän tekijän best case scenario? Se, kun viestintä on auttanut koko organisaatiota konkretisoimaan strategiansa ja kohderyhmänsä; auttanut organisaatiotaan ymmärtämään tärkeimmän kohderyhmänsä tarpeet sekä jäsentänyt jokaisen viestinnän kanavan tuottamaan organisaatiolle mitattavaa menestystä.
Melkoinen lupaus, eikö?
Kerron yksinkertaisen reseptin, jolla lupauksen voi lunastaa. Reseptiä voi soveltaa ja toteuttaa myös vain osin.
- Piirrä auki kaikki nykyiset viestinnän tai markkinoinnin kanavat ja kohderyhmät, niin sisäiset kuin ulkoiset.
- Unohda viestintä ja ryhdy johdon konsultiksi. Tämä tarkoittaa, että autat johtoa konkretisoimaan organisaation strategian kohderyhmäkohtaisiksi mitattaviksi onnistumisiksi. Se on jännää puuhaa!
- Kun kohderyhmäkohtaiset onnistumiset on määritelty, tee panos–tuotos-laskelma. Kyllä, se on mahdollista.
- Kerää yhteen tai tutki olemassa oleva tieto edellä tunnistettujen kohderyhmien todellisuudesta, tarpeista ja haluista sekä siitä, minkä kanssa kilpailette. Muista, että uskomuksia meillä ihmisillä on paljon, mutta tieto on tosi uskomus.
- Piirrä auki sisäinen ja ulkoinen asiakaspolku: mitä sisäistä prosessia viestinnän tulee tukea, ja mitä asiakkaan todellisuutta voitte viestinnällä tukea.
- Määrittele tarkat tavoitteet kullekin kanavalle:
”Kanava on onnistunut, kun…” ja ”tällä on väliä, koska…”. - Eikö jollekin kanavalle löytynyt syytä olla olemassa? Voiko joku kanava tarjota enemmän kuin luulit? Karsi pois turhat kanavat, tarkista jäljellejäävät ja konseptoi ja laita uudet toteutukseen. Tässä vaiheessa tiedät jo, paljonko niihin kannattaa investoida.
Unohtuiko jotakin? Kuulostaako fiksulta? Uuvuttaako? Kohdat 1–6 voidaan ottaa haltuun nopeastikin, kun siihen on tarvittava tuki. Saa kysyä. On mahtavaa olla huomennakin relevantti.
Toimitusjohtaja, luova johtaja Timo Berry
Myyntipäällikkö Ulla Parviainen