Alueen brändi-identiteetin luominen kokemuksellisin keinoin
Asiakas
Asuntomessut
Vuosi
2020
Mitä teimme?
Brändikonsepti
Brändi-ilme
Graafinen suunnittelu
Tunnus
Slogan
Kuvitus
Brändiopas
Valokuvat
Kari Kohvakka
Iida Jokinen
Amanda Lehtola
Sakari Mäkelä /
White Cloud
Unsplash
Videot
Aleksi Poutanen
”Berry Creativen luova, ammattitaitoinen ja perusteellinen ote sekä työskentely 110 % antaumuksella loi pohjan menestyksekkääseen yhteistyöhön. Onnistuneessa lopputuloksessa merkityksellistä oli erityisesti se, ettei työtä tehty vain suljettujen ovien takana vaan brändi-ilmeen kehitykseen otettiin mukaan koko Asuntomessujen tiimi sekä asiakkaat.”
Elina Strengell, Kehityspäällikkö, Asuntomessut
Brändi tarvitsee kirkastusta
Suomen Asuntomessujen visuaalinen ilme kaipasi uudistusta. Asuntomessut oli ison merkkipaalun kynnyksellä – kesällä 2020 Asuntomessut juhlisi 50-vuotista taipalettaan suomalaisen asumisen suunnannäyttäjänä.
Asuminen on tällä hetkellä suuressa murroksessa. Kaupungistuminen, ilmastonmuutos, väestön ikääntyminen sekä työn ja arjen muutos muovaavat suomalaista asumista juuri nyt.
Asuntomessut on ollut asumisen trendien tutkija jo 50 vuoden ajan. Vaikka Asuntomessut seuraa ja esittelee asumista ja asumisen trendejä laajasti, siihen liitetyt brändimielikuvat ovat rajautuneet vahvasti pientaloasumiseen kaupunkien laidoilla. Asuntomessut halusi kirkastaa viestintäänsä ja rooliaan hyvän asumisen kehitysalustana.
Visuaaliset konseptit testattiin kohderyhmillä
Autoimme Asuntomessuja kääntämään uuden lehden tarinassaan. Aloitimme työn tutkimalla, minkälainen toimija Asuntomessut on historiansa aikana ollut ja mitä se on nyt. Pyrimme tunnistamaan nykyisten sidosryhmien tarpeet ja toiveet. Kysyimme, kenelle Asuntomessut on erityisen arvokas juuri nyt sekä millainen organisaatio Asuntomessut voisi tulevaisuudessa olla.
Työ tehtiin läheisessä yhteistyössä Asuntomessujen ohjausryhmän kanssa. Visuaalisen identiteetin konsepteja testattiin ja kehitettiin laadullisen kohderyhmätutkimuksen avulla. Testauksella varmistettiin, että brändi-identiteetti puhuttelee kohderyhmiä oikein.
Uusi brändi-ilme kutsuu mukaan
Työn tuloksena syntyi ”Mitä voisi olla” -brändikonsepti sekä uusi raikas visuaalinen ilme.
”Mitä voisi olla” on lupaus näkemyksellisestä ajattelusta. Katse kohdistetaan paitsi sisälle koteihin, ihmisten arkeen ja asumisen tarpeisiin myös ulos maailmaan – minkälaiset megatrendit vaikuttavat asumiseemme nyt ja tulevaisuudessa. Asuntomessut kannustaa keksimään inspiroivia ideoita sekä fiksuja asumisen ratkaisuja.
Suunnittelimme Asuntomessuille uuden tunnuksen, ja valitsimme sille raikkaan väripaletin ja hienostuneen typografian. Uuden brändi-ilmeen keskiössä ovat värikkäät ikkunat, jotka tarjoavat kurkistuksia ja näkökulmia asumisen teemoihin. Mitä kaikkea asuminen ja rakentaminen voisi tulevaisuudessa olla?